ISO 45003 - Psychické zdraví a bezpečnost při práci
Řízení psychosociálních rizik s cílem předcházet pracovním úrazům a špatnému zdravotnímu stavu a podporovat pohodu při práci.
Norma ISO 45003 obsahuje pokyny pro řízení psychosociálních rizik v rámci systému řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci založeného na normě ISO 45001. Je použitelná pro organizace všech velikostí a odvětví a poskytuje strukturovaný rámec pro vývoj, zavádění, udržování a neustálé zlepšování bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti.
V souvislosti s pandemií se v prioritách zaměstnavatelů zvýšila důležitost dobrých životních podmínek zaměstnanců. Izolace, stres, vyhoření a deprese. Podpora duševního zdraví nebyla nikdy důležitější.
Co je ISO 45003
ISO 45003 je doporučující norma pro budování systému řízení, zavádění účinných kontrolních mechanismů k eliminaci nebo řízení psychosociálních rizik. Je vytvořena na podporu společností se systémem řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci založeným na normě ISO 45001. Z tohoto celosvětově osvědčeného postupu pro řešení psychosociálních rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci však může těžit každá organizace.
Norma ISO 45003 vám pomůže vybudovat pozitivní pracovní prostředí, které může pomoci zlepšit odolnost organizace, zvýšit výkonnost a produktivitu.
Norma se zabývá:
- jak rozpoznat psychosociální rizika, která mohou mít vliv na pracovníky, například rizika způsobená prací z domu;
- nabízí příklady účinných - často jednoduchých - opatření k jejich zvládnutí a zlepšení pohody zaměstnanců.
Výhody
Norma ISO 45003 je jako směrnice necertifikovatelná. Její dodržování však může posoudit nezávislá třetí strana, jako je DNV, a to i v kombinaci s vaším certifikačním auditem systému řízení podle ISO 45001 (Bezpečnost a ochrana zdraví při práci). Výhody shody s normou ISO 45003:- Vysoká úroveň diskrétního přístupu;
- Zlepšení procesu náboru, udržení zaměstnanců a zachování rozmanitosti;
- Zvýšená angažovanost pracovníků;
- Zvýšená inovace;
- Dodržování právních předpisů;
- Snížení počtu absencí na pracovišti z důvodu stresu, vyhoření, úzkosti a deprese.